مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18987 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

واژه «رازِق» و «رزّاق» به چه معناست؟

واژة «رازِق» و «رَزّاق»، از مادة «رزق» در اصل به معني «بخشش مستمر و در اوقات معيّن است، خواه دنيوي باشد، يا اخروي و معنوي، و گاه به «نصيب و بهره» نيز، «رزق» گفته ميشود.



بعضي نيز گفتهاند كه «رزق» در اصل به معني «انعام و بخشش» مخصوصي است كه مطابق مقتضاي حال طرف، و بر طبق حاجت او باشد، تا حيات و زندگيش تداوم يابد، و اينجا است كه مفهوم رزق، از مفهوم «احسان» و «انعام» و «اعطاء» و «بهره و نصيب» و «انفاق» جدا ميشود (مفردات راغب، مقاييس اللّغه، و التحقيق في كلمات القرآن الكريم.).



جالب اينكه معادل «رزق» در فارسي همان واژة «روزي» است، يعني انعام و بخشش كه هر روز ميرسد، و به طور مستمر در اوقات معين، شامل حال افراد ميشود.



ناگفته پيدا است كه روزي حقيقي، تنها چيزهائي است كه از طريق «حلال» به انسان ميرسد، و آنچه از طريق «حرام» باشد در حقيقت روزي كاذب است.



از آنچه گفته شد به خوبي استفاده ميشود كه رزق و روزي در مرحله بعد از خلقت و آفرينش انسان قرار گرفته و مربوط به تداوم حيات او در جنبههاي مادي و معنوي است، و اينكه بعضي اصل وجود انسان يا قوا و استعدادهاي او را جزء روزيها شمردهاند (مانند مرحوم كفعمي در مصباح كه ميگويد كه رزاق بودن خداوند به اين معني است كه هم «روزيها» را آفريده و هم «روزي خواران» را) در حقيقت يكنوع مجاز و توسعة در معني حقيقي است.










پيام قرآن ج 4


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.